DWO Numworx
Opdracht
Ik heb de vrijheid genomen om variant 1 en variant 3 te combineren aangezien ik (achteraf) een andere lessenserie heb gemaakt op DWO:
- Je kiest een onderwerp uit waarvoor een lessenserie is gemaakt in de DWO.
- Je maakt de opdrachten in de DWO.
- Je analyseert de didactische aanpak van de digitale methode.
- Je beschrijft in hoeverre ICT hier een meerwaarde biedt.
Beoordeling
- Kwaliteit gemaakte opgaven (juistheid antwoorden), relevante terugblik.
- Didactische analyse vanuit verschillende invalshoeken. Relevantie observaties ten aanzien van de didactiek.
Uitwerking
Eerste indruk
Na het doorverwijzen naar de juiste (vernieuwde) site is het aanmaken van een account, het inloggen en het vinden van de juiste opdrachten vrij omslachtig maar door de duidelijke begeleiding is dit goed te doen. Voor middelbare scholieren hoeft dit daardoor geen obstakel te zijn.
In eerste instantie is het niet geheel duidelijk dat er voor meerdere cursussen opdrachten gereed staan en dat er gekozen moet worden voor statistiek maar door de aard van de andere opdrachten is de keuze uiteindelijk vrij duidelijk: introductie Statistiek.
Conclusie: omdat het complex kan zijn om daar uit te komen waar je moet zijn is een duidelijke handleiding van a tot z met screenshots een vereiste om te voorkomen dat er voortijdig een afhaak moment ontstaat.
Navigatie
Het kost even tijd om er achter te komen dat sommige onderdelen geen antwoord nodig hebben of dat er geen knop met KLAAR hoeft te staan met een groen vinkje om dat onderdeel af te ronden. Als je goed kijkt zie je onderaan zie je dat er verschillende kleuren zijn gebruikt die erg op elkaar lijken. Dat dat verwarrend is blijkt later als ik een onderdeel oversla en later weer wil terugkeren.
Het programma
Het is vanuit de gebruikerszijde een fijn programma waar verschillende soorten antwoorden mogelijk zijn (van open tot multiple choice). Het is even wennen maar de geboden mogelijkheden voor het invullen van (complexe) berekeningen is vrij intuïtief en uitgebreid. De mogelijkheid om tips toe te voegen is handig (soms overbodig en maakt het dan ook te makkelijk) maar ik ben zeer onder de indruk van het feit van de mogelijkheid om suggesties te geven als het antwoord bijna goed is. De mogelijkheid om (interactieve) media toe te voegen is daarnaast indrukwekkend en werkt goed.
Toepassing
Als ik dit zelf zou gaan toepassen dan zou ik het puur gebruiken voor de leerlingen thuis. Het geeft je de mogelijkheid om theorie aan te bieden en langzaam op te bouwen en uit te breiden zodat de leerling op eigen snelheid stof tot zich te laten nemen . Maar je zou dit ook kunnen aanbieden puur als "onofficiële" toets vorm. Zoals het hier is aangeboden is het een tussenvorm. Ik zou het me ook kunnen indenken dat het gebruikt wordt voor een flipping the classroom.
Dit klassikaal doen is niet iets wat ik zo snel zou doen: de toegevoegde waarde zie ik daar niet direct van. Je zou het eventueel wel klassikaal kunnen doen als je iedereen individueel laten werken.
Conclusie
Van alle programma's die ik tot nu toe heb gezien is deze het meest uitgebreid, professioneel en wellicht het belangrijkste het feit dat er feedback gegeven kan worden op een gegeven antwoord.
PS
Alhoewel het mogelijk lijkt te zijn om bijna goede antwoorden te voorzien van een suggestie (bijvoorbeeld 18 invullen bij de kans wat moet worden uitgedrukt als 0,18) wordt dat niet overal toegepast en verschijnt er zelfs een rood kruis als het juiste antwoord wordt gegeven. Het afronden van 74974,35 doe je naar het dichts bijzijnde hele cijfer 74974 maar wordt afgekeurd en het blijkt dat 74975 wel goedgekeurd wordt.
klik om te vergroten (opent in nieuw tabblad)
Een andere vraag die aardig wat tijd heeft gekost gaat over het slepen van 8 uitspraken naar een box met normale verdeling of niet normale verdeling. Wat ik ook deed het rode kruis bleef maar verschijnen. Omdat de mogelijke oplossingen bijna oneindig zijn ga je erg twijfelen over over zelfs duidelijke normale verdelingen en zet je die in de andere box. Als het mogelijk zou zijn om hierbij ook iets te laten zien als "7 van de 8 goed" zou het minder frustrerend hebben gemaakt (afhaak moment). Of dat mogelijk is weet ik niet maar zo ja dan is het een erg mooi programma.
Score
Helaas niet op alle 8 onderdelen 100% gescoord maar er waren een aantal afhaakmomenten waarbij ik denk wel de goede kant op te zijn gegaan (of zelfs het goede antwoord te hebben gegeven) maar ik uiteindelijk het rode kruis zo frustrerend vond dat ik er mee ben gestopt (met in mijn achterhoofd dat het moet kloppen maar dat het net zo iets is als de afronding hierboven).
Achteraf blijkt dat ik de uitgebreide versie met 8 modules heb gemaakt (introductie Statistiek) en niet de juiste versie (SLO havo 4 uitgebreid en SLO voorkennis).
klik om te vergroten (opent in nieuw tabblad)