ICT-programma’s en TPACK

Opdracht

Maak de opdrachten (word, geogebra, desmos, smart-notebook/presentatiesoftware) die je kunt vinden op de site (hubl). Deze opdrachten zijn erop gericht de vaardigheid op te doen in het gebruik van de genoemde programma’s voor wiskundige en didactische toepassing. Wanneer zou jij deze programma’s gebruiken en waarom zou jij ze gebruiken? Maak van elke stap een printscreen, zet dit in filmpje met de mogelijkheid om te pauzeren en zet de filmpjes op je eigen website.

Beoordeling

  • Voldoende voor alle opdrachten. Het is wel de bedoeling dat je alle niveaus maakt (8).
  • Beschrijving van wanneer jij deze programma’s zou gebruiken en waarom jij ze zou gebruiken (gebruik hier het TPACK-model)(2).

Duik in programma’s

Word vergelijkingseditor

Smart Notebook

Desmos

Geogebra

TPACK-model

TPACK bestaat uit de drie kennisdomeinen:

vakinhoud (Content Knowledge),

didactiek (Pedagogical Knowledge) en

ict (Technological Knowledge).

Als we dat combineren met word, geogebra, desmos en smartnotebook met de vraag wanneer en waarom ik deze programma’s zou gebruiken dan kom ik uit op het volgende overzicht:

programma wanneer waarom
word vakinhoud (CK) puur alleen om formules makkelijker in Word (bv handout) te zetten maar als wiskundige tool verder geen waarde (voor mij) doordat het erg omslachtig werkt.
geogebra vakinhoud (CK), didactiek (PK) en ict (TK) het is werkelijk fantastisch toepasbaar: als ondersteuning om iets inzichtelijk te maken wat didactisch complex is maar ook vakinhoudelijk.
desmos niet vergelijkbaar met geogebra maar geogebra ligt mij beter
smartnotebook vakinhoud (CK), didactiek (PK) en ict (TK) eigenlijk Powerpoint ++ met interactieve tools.