Video

Opdracht

Je maakt een eigen filmpje over een wiskundig onderwerp naar keuze voor leerlingen. Het filmpje mag gaan over een paragraaf, of bijvoorbeeld ondersteuning bieden bij een ingewikkelde opgave. Denk goed over welk deel je wilt vertellen, hoe je dat wilt vertellen, wat je wilt vertellen… wat is het doel van het filmpje? Je mag dit samen met een medestudent voorbereiden, maar je moet het filmpje uiteindelijk wel zelf maken. Je kunt het maken in een programma als explain everything of Screencast-o-matic, screenpresso, powerpoint oid. Je kunt het filmpje eventueel nog verfraaien met Edpuzzle. Vraag aan medestudenten of je filmpje voldoet aan de eisen.

Beoordeling

  • op technische kwaliteit (2)
  • op de zichtbaarheid van de principes van Mayer en Flens (2).
  • Je eigen beschrijving van de zichtbaarheid van de principes van Mayer en Flens in je filmpje (2).
  • op de wiskundige correctheid en compleetheid van het filmpje (2).
  • het beoogde doel (wat wil je bereiken) (beschrijf in hoeverre je dit hebt bereikt)(2).

voorwaarde:

2 medestudenten hebben feedback op jouw filmpje gegeven obv bovengenoemde punten en je vermeldt zelf verbeteringen tav jouw filmpje.

Opzet

 

De video gaat over het meetkundig begrip inhoud en biedt ondersteuning op de volgende manieren:

  • introductie op inhoud in een alledaagse situatie met een praktische vraag
  • het maakt duidelijk dat er in sommige wiskundige opgaven overbodige informatie wordt aangeboden
  • toont het verschil aan tussen omtrek en oppervlak
  • geeft het belang aan van meter, vierkante meter en kubieke meter

 

De video

Uitwerking

Technische kwaliteit

Op de technische kwaliteit/uitvoering krijg ik de volgende feedback: "duidelijk, rustige stem en prettige opbouw'. Alhoewel dit naar mijn idee niet echt een antwoord is op de gestelde vraag ga ik er vanuit dat de video op technische kwaliteit goed overkomt. Ik heb hiervoor een DJI drone gebruikt met HD resolutie en dubbel-assige stabilisator, De beelden zijn verwerkt met gebruik van Camtasia op spoor 1 en op spoor 2 zijn de apart ingesproken teksten verwerkt. Hiervoor heb ik de transcriptie zin voor zin ingesproken met het idee dat de montage makkelijker zou zijn. Montage was inderdaad makkelijk maar de voice over is daardoor erg monotoon geworden. Voor een volgende keer zal ik het in gehele delen inspreken. Het "verdwijnen" van stukken beeld is uitgevoerd met behulp van Photoshop.

 

De zichtbaarheid van de principes van Mayer en Flens.

De ontvangen feedback is hier minimaal: "ja en ja". Om hier toch wat meer body aan te geven heb ik mijn eigen beschrijving van deze principes zo compleet mogelijk gemaakt.

 

Mijn eigen beschrijving van de zichtbaarheid van de principes van Mayer en Flens in mijn video.

Voor het opzetten, maken, evalueren en reflecteren van video's die een educatieve insteek hebben ben ik uitgegaan van de kennis van de educatieve psycholoog Richard Mayer uit Amerika (een oude rot uit het vak met diverse boeken op zijn naam) en de student Mikaël Flens die een onderzoek heeft gedaan voor zijn studie Wiskunde.

 

Wiskundige correctheid en compleetheid van de video.

De enige opmerking die hier is gemaakt is dat het woord "kubike" niet goed is geschreven. Dat had inderdaad "kubieke" moeten zijn.

 

Het beoogde doel.

Als ik kijk naar het leerdoel en het concept dat ik wil overbrengen dan is dat geslaagd.  Het formuleren van het leerdoel volgens de SMART methodiek en het gebruik van een transcriptie zorgt ervoor dat je methodisch, logisch en in de juiste volgorde de informatie kan overbrengen. Er zijn zeker verbeterpunten aan het licht gekomen (zie ook feedback en reflectie hieronder) die me verder zullen helpen op dit vlak. Voor een eerste video ben ik redelijk tevreden.

 

Feedback Reflectie
geluid is niet duidelijk. Je stem klinkt wat monotoon. klopt: omdat ik de transcriptie zin voor zin apart heb ingesproken mist er "bezieling". Volgende keer per onderwerp inspreken.
persoonlijk vind ik het tempo vrij rustig. Er had soms wat meer tempo in gemogen? zie boven, en ja het was nu wel heel erg rustig
goede combi tussen gesproken tekst een tekst in beeld. Alleen komt de tekst in z’n geheel in beeld, zou beter zijn om stukje voor stukje te tonen dat was ook eigenlijk overal de bedoeling
leuke ezelsbrug met Omtrek en Oppervlakte.
goed gearceerd bij aandachtspunten.
mooi gedaan van zwembad naar vlakken.

 

 

Feedback Reflectie
TIPS
inleiding mist het doel klopt: door de opstartproblemen startte de video wat later
sommen komen gelijk in beeld zodat ik zelf niet hoef te rekenen klopt: het doel is om het concept volume over te brengen
je stem kan meer intonatie gebruiken klopt: omdat ik de transcriptie zin voor zin apart heb ingesproken mist er "bezieling". Volgende keer per onderwerp inspreken.
het plaatje van het zwembad is geen cilinder en kan verwarrend zijn klopt: daar had ik niet direct bij stil gestaan. Volgende keer benoemen wat voor (3D) figuur je wilt toelichten en nagaan of dat overeenkomt met de werkelijkheid.
soms wat teveel tegelijk in beeld, wellicht opknippen? inderdaad een terecht punt maar er moet wel een balans zijn met de derde regel van Mayer.
TOPS
goede aandacht voor vierkante en kubieke meter
leuk om de omgeving op deze manier te laten verdwijnen
niet teveel info voor 1 video
arceren van belangrijke info
leuk dat je een praktische vraag hebt bedacht
leuke ezelsbruggetjes voor omtrek en oppervlakte zelf verzonnen maar ik kan me niet voorstellen dat al niet eerder is bedacht.