Video
Opdracht
Je maakt een eigen filmpje over een wiskundig onderwerp naar keuze voor leerlingen. Het filmpje mag gaan over een paragraaf, of bijvoorbeeld ondersteuning bieden bij een ingewikkelde opgave. Denk goed over welk deel je wilt vertellen, hoe je dat wilt vertellen, wat je wilt vertellen… wat is het doel van het filmpje? Je mag dit samen met een medestudent voorbereiden, maar je moet het filmpje uiteindelijk wel zelf maken. Je kunt het maken in een programma als explain everything of Screencast-o-matic, screenpresso, powerpoint oid. Je kunt het filmpje eventueel nog verfraaien met Edpuzzle. Vraag aan medestudenten of je filmpje voldoet aan de eisen.
Beoordeling
- op technische kwaliteit (2)
- op de zichtbaarheid van de principes van Mayer en Flens (2).
- Je eigen beschrijving van de zichtbaarheid van de principes van Mayer en Flens in je filmpje (2).
- op de wiskundige correctheid en compleetheid van het filmpje (2).
- het beoogde doel (wat wil je bereiken) (beschrijf in hoeverre je dit hebt bereikt)(2).
voorwaarde:
2 medestudenten hebben feedback op jouw filmpje gegeven obv bovengenoemde punten en je vermeldt zelf verbeteringen tav jouw filmpje.
Opzet
Leerdoel
Voor deze video heb ik een leerdoel opgesteld die moet voldoen aan de SMART regels.
Na het zien van deze video begrijp ik het concept "volume" en kan ik deze berekenen met behulp van het oppervlakte en onderscheiden van de omtrek.
Specifiek: het leerdoel is omschreven in specifieke termen, duidelijk en concreet en niet te algemeen. Meetbaar: ik kan nagaan of het specifieke doel ook omgezet wordt in handelingen die meetbaar zijn. Actiegericht: het is duidelijk wat je moet doen om het resultaat te bereiken. Resultaatgericht: ik heb voldoende kennis en middelen aangeboden om het leerdoel te beantwoorden. Tijdgerelateerd: de video heeft een bepaalde tijd.
De video gaat over het meetkundig begrip inhoud en biedt ondersteuning op de volgende manieren:
- introductie op inhoud in een alledaagse situatie met een praktische vraag
- het maakt duidelijk dat er in sommige wiskundige opgaven overbodige informatie wordt aangeboden
- toont het verschil aan tussen omtrek en oppervlak
- geeft het belang aan van meter, vierkante meter en kubieke meter
Transcriptie
Voordat je je video gaat inspreken is het verstandig om een transcriptie te maken zodat je alle stappen ook echt maakt die nodig zijn en niet een stap vergeet omdat je concentratie ligt op het maken van de video. De transcriptie van deze video kan je hier downloaden.
De video
Uitwerking
Technische kwaliteit
Op de technische kwaliteit/uitvoering krijg ik de volgende feedback: "duidelijk, rustige stem en prettige opbouw'. Alhoewel dit naar mijn idee niet echt een antwoord is op de gestelde vraag ga ik er vanuit dat de video op technische kwaliteit goed overkomt. Ik heb hiervoor een DJI drone gebruikt met HD resolutie en dubbel-assige stabilisator, De beelden zijn verwerkt met gebruik van Camtasia op spoor 1 en op spoor 2 zijn de apart ingesproken teksten verwerkt. Hiervoor heb ik de transcriptie zin voor zin ingesproken met het idee dat de montage makkelijker zou zijn. Montage was inderdaad makkelijk maar de voice over is daardoor erg monotoon geworden. Voor een volgende keer zal ik het in gehele delen inspreken. Het "verdwijnen" van stukken beeld is uitgevoerd met behulp van Photoshop.
De zichtbaarheid van de principes van Mayer en Flens.
De ontvangen feedback is hier minimaal: "ja en ja". Om hier toch wat meer body aan te geven heb ik mijn eigen beschrijving van deze principes zo compleet mogelijk gemaakt.
Mijn eigen beschrijving van de zichtbaarheid van de principes van Mayer en Flens in mijn video.
Voor het opzetten, maken, evalueren en reflecteren van video's die een educatieve insteek hebben ben ik uitgegaan van de kennis van de educatieve psycholoog Richard Mayer uit Amerika (een oude rot uit het vak met diverse boeken op zijn naam) en de student Mikaël Flens die een onderzoek heeft gedaan voor zijn studie Wiskunde.
- De informatie in de video wordt zo sec mogelijk gepresenteerd want ‘opleuken ’met muziek, plaatjes en letters in verschillende kleuren heeft een negatief effect op het leren. Alleen het minimum aan tekst, beeld en geluid is te zien of te hoen met als basis kleur blauw en wit.
- De aandacht van de student is gericht op belangrijke informatie. Bijvoorbeeld met: highlighting, inzoomen en voice-over die het belang benadrukt. Highlighting is met geel toegepast en mijn voice-over heeft dat nog extra benadrukt bij vierkante en kubieke meter.
- Presentatie met wat bij elkaar hoort tegelijkertijd en niet na elkaar. Dit is zoveel mogelijk toegepast alhoewel in de feedback er melding is gemaakt dat het soms te vol stond. Wellicht is dit nog een aandachtspunt.
- De student heeft de gelegenheid om de kennisclip stil te zetten. Omdat het een video is kan e gebruik worden gemaakt van de pauze-knop.
- Rustig en duidelijk te praten. Gelukt maar te rustig en te monotoon. Volgende keer meer intonatie, snelheid en niet apart inspreken. Bij deze video heb ik een 40-tal aparte zinnen ingesproken om de montage makkelijke te maken. Dat was handig maar ging ten koste van de beleving.
- Past de inhoud van de kennisclip bij de voorkennis van de student. Klopt
- De kennisclip is ingesproken door een echt persoon. De voice-over is van mij.
- Het is niet noodzakelijk om zelf in beeld te komen. Door drone beelden te gebruiken was het niet noodzakelijk om zelf in beeld te komen.
- De video mag maximaal 10 minuten duren. Deze video duurt nog geen 5 minuten.
- In de video worden één of twee voorbeeld vragen uitgewerkt. Het concept vaan volume wordt uitgebeeld met als tussenkennis het oppervlakte en omtrek.
- De leerlingen willen een stem die zo min mogelijk afleidt en die vriendelijk klinkt. Ik ga er tot nu toe vanuit dat mijn stem hieraan voldoet.
- De video is deels gemaakt als screencast omdat het vaak een betere beeldkwaliteit oplevert dan als men daadwerkelijk het scherm filmt. De gelhele film is gemakt met een DJI-drone, Photeshop en Camtasia wat goede resultaten geeft.
- Met kleur wordt de video interessant maar het moet beperkt zijn anders wordt het chaotisch. Zoals eerder aangegeven is er gewerkt met de basiskleuren blauw en wit.
- Er moet geen overbodige informatie in de video gestopt worden. Wie de video heeft gezien weet dat ik hier met een knipoog naar heb verwezen door mijn dochter twee maal te laten verdwijnen.
- Als laatste willen de leerlingen een combinatie van geschreven en getypte tekst terugzien in de video. Ik heb dit niet toegepast en me alleen gehouden aan getypte tekst gezien de gehele visuele context.
Wiskundige correctheid en compleetheid van de video.
De enige opmerking die hier is gemaakt is dat het woord "kubike" niet goed is geschreven. Dat had inderdaad "kubieke" moeten zijn.
Het beoogde doel.
Als ik kijk naar het leerdoel en het concept dat ik wil overbrengen dan is dat geslaagd. Het formuleren van het leerdoel volgens de SMART methodiek en het gebruik van een transcriptie zorgt ervoor dat je methodisch, logisch en in de juiste volgorde de informatie kan overbrengen. Er zijn zeker verbeterpunten aan het licht gekomen (zie ook feedback en reflectie hieronder) die me verder zullen helpen op dit vlak. Voor een eerste video ben ik redelijk tevreden.
Reflectie
Op mijn video heb ik van twee mede studenten een feedback gekregen met daarnaast mijn reflectie.
Feedback | Reflectie |
geluid is niet duidelijk. Je stem klinkt wat monotoon. | klopt: omdat ik de transcriptie zin voor zin apart heb ingesproken mist er "bezieling". Volgende keer per onderwerp inspreken. |
persoonlijk vind ik het tempo vrij rustig. Er had soms wat meer tempo in gemogen? | zie boven, en ja het was nu wel heel erg rustig |
goede combi tussen gesproken tekst een tekst in beeld. Alleen komt de tekst in z’n geheel in beeld, zou beter zijn om stukje voor stukje te tonen | dat was ook eigenlijk overal de bedoeling |
leuke ezelsbrug met Omtrek en Oppervlakte. | |
goed gearceerd bij aandachtspunten. | |
mooi gedaan van zwembad naar vlakken. |
Feedback | Reflectie |
TIPS | |
inleiding mist het doel | klopt: door de opstartproblemen startte de video wat later |
sommen komen gelijk in beeld zodat ik zelf niet hoef te rekenen | klopt: het doel is om het concept volume over te brengen |
je stem kan meer intonatie gebruiken | klopt: omdat ik de transcriptie zin voor zin apart heb ingesproken mist er "bezieling". Volgende keer per onderwerp inspreken. |
het plaatje van het zwembad is geen cilinder en kan verwarrend zijn | klopt: daar had ik niet direct bij stil gestaan. Volgende keer benoemen wat voor (3D) figuur je wilt toelichten en nagaan of dat overeenkomt met de werkelijkheid. |
soms wat teveel tegelijk in beeld, wellicht opknippen? | inderdaad een terecht punt maar er moet wel een balans zijn met de derde regel van Mayer. |
TOPS | |
goede aandacht voor vierkante en kubieke meter | |
leuk om de omgeving op deze manier te laten verdwijnen | |
niet teveel info voor 1 video | |
arceren van belangrijke info | |
leuk dat je een praktische vraag hebt bedacht | |
leuke ezelsbruggetjes voor omtrek en oppervlakte | zelf verzonnen maar ik kan me niet voorstellen dat al niet eerder is bedacht. |
Literatuur
Flens, M. (2011). Optimaliseren van instructievideo’s. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam.
Mayer, R.E. (2001). Multimedia Learning. Cambridge, Verenigd Koninkrijk: Cambridge University Press.