Good practices ICT

Opdracht

Lees drie artikelen (niet over het TPACK-model)  over het gebruik van ICT in de wiskundeles of waar ICT duidelijk naar voren komt. Maak een beschrijving van deze artikelen, waarin je begint met een korte samenvatting en vervolgens aangeeft welke onderdelen in deze artikelen je kunt gebruiken in je eigen les en hoe je dat wil doen. Geef de bron van je artikel. Geef de gouden tip(s) en zet ze op jouw site en op de site van statistiek en ICT.

Beoordeling

  • Van elk artikel is er een samenvatting waarbij de strekking van het artikel goed naar voren komt.
  • Je geeft nav elk artikel aan wat en hoe jij het in jouw klas zou toepassen.
  • Je hebt de artikelen gepresenteerd aan een klein groepje. In de presentatie kwam een stelling naar voren waarover gediscussieerd kan worden. Je beschrijft kort welke stelling jij had en hoe de discussie verliep.

Leerling en leraar samen aan stuur

Dit artikel gaat over 1 landelijk onderzoek in schooljaar 2016/2017 naar gepersonaliseerd leren in 94 po-scholen en op 35 vo-scholen.

Uitkomsten:

  • Het gebruik van digitale oefenprogramma’s levert overwegend positieve resultaten op voor de leerprestaties.
  • Op het zelfregulerend leren en de motivatie van leerlingen blijken deze programma’s nauwelijks invloed te hebben.
  • Het werkt goed als leraar en leerling de controle over het leerproces delen en afwisselen. Sturen de leerling en de leraar het leerproces samen aan, dan worden er stappen gezet.
  • Systematische feedback van zowel het programma als van de leraar werkt het beste bij de inzet van digitale oefenprogramma’s.
  • Leerlingen zien de voordelen van het leren met digitale oefenprogramma’s, maar blijken het prettig te vinden om dit af te wisselen met werken op papier.
  • Intensiever gebruik van de technische mogelijkheden (multimediale inhoud, games for learning, virtual reality of augmented reality) om beter om te kunnen gaan met de verschillen tussen leerlingen.
  • Leraren kunnen meer ICT-toepassingen inzetten, bijvoorbeeld om de activiteiten en prestaties van leerlingen te volgen of om hun instructie en feedback beter voor te bereiden en af te stemmen op de behoeften.
  • Zoek ruimte in de schoolorganisatie. Praktische en organisatorische zaken bepalen vaak de grenzen van wat er mogelijk is bij de toepassing van ICT in het onderwijs. Dat heeft gevolgen voor de inhoudelijke keuzes die worden gemaakt.

link artikel (opent in nieuw tabblad)

Het waarom van ICT

In dit artikel worden 24 (!) onderzoeken hapklaar aangeboden om de voor- en nadelen te bespreken:

Voordelen:

  • Differentiatie
  • Voorbereiding op de toekomst
  • Motivatie
  • Hoger leerrendement
  • Tijdsbesparend (in de les)
  • Aanvulling op bestaande didactiek

Nadelen:

  • Niet voor iedereen passend
  • Afhankelijk van (werkende) technologie
  • Curricula moet (vaak) aangepast worden
  • Tijdsinvestering (voor de les)

link artikel (opent in nieuw tabblad)

Paneel

Windows 10 bevat een handig tooltje voor het invoeren van wiskundige formules. Het werkt optimaal met een aanraakscherm, maar zeker ook met een touchpad, muis of tekentablet.

In het menu Start onder Accessoires vindt je het programma Paneel voor wiskundige invoer. Na starten zie je een venster met een geel ruitjesveld. Hier kan je een formule schrijven zoals op papier.

Tijdens het schrijven van de formule wordt dit indien nodig automatisch vergroot. Zelfs schrijven met een trackbal  wordt herkend.

Mocht een deel van je formule niet (goed) herkend worden, dan klik je op de knop Selecteren en corrigeren. Teken een cirkel om het te corrigeren onderdeel en kies in het geopende menu een van de getoonde opties.

 

Om de gemaakte formule in te voegen in bijvoorbeeld een Worddocument zorg je eerst dat Word is geopend. Klik dan op invoegen en de formule wordt vanuit de editor naar het document geplakt. Tegelijkertijd wordt de editor gewist. Wil je dat laatste liever niet, schakel dan onder Opties éérst de optie Schrijfgebied wissen na invoegen uit.

link artikel (opent in nieuw tabblad)

NB: dit artikel heb ik gelezen voordat ik aan opdracht 4 begon waarin dit ook werd behandeld.