Vergelijk programma’s
Opdracht
Je kiest twee of meer (vak)didactische programma’s (of apps) uit die nog niet in de les naar voren zijn gekomen. Deze apps moeten vergelijkbaar zijn wat betreft het gebruik in onderwijs. Ze zijn bijvoorbeeld allebei geschikt in hetzelfde cognitieve domein (Bloom). Je beschrijft voor de programma’s wat sterke en zwakke punten zijn, hoe ze gebruikt kunnen worden in de wiskundeles. Je vergelijkt de programma’s met elkaar: welke is het meest geschikt en waarom? Je verwerkt het resultaat in een (digitale) poster.
Beoordeling
Overzichtelijke samenvatting van de functionaliteit per programma met een genuanceerd en compleet overzicht van de voordelen en nadelen (2+2p)
Een relevante vergelijking tussen de twee programma’s, op basis waarvan een docent die nog kennis heeft van de programma’s een onderbouwde keuze kan maken voor zijn of haar lespraktijk. (4p).
Een presentatie (voorwaarde) aan medestudenten. Je presentatie komt op jouw site erbij (met relevante feedback van medestudenten op jouw presentatie).
Beschrijf de sterke en zwakke punten van de apps die 2 medestudenten hebben gepresenteerd (2p).
Uitwerking
de Poster
Hieronder staat onze (digitale) poster onderverdeeld in 4 delen:
- plus (+) punten
- min (-) punten
- functionaliteit en inzetbaarheid lespraktijk
- visueel inzicht
de opzet van de poster is ontworpen zoals de apps ook zijn: font, kleuren, opmaak (onder elkaar of random).
Ontvangen feedback
naar aanleiding van de presentatie hebben we de volgende feedback gekregen. Hierop heb ik nog enige reflectie toegepast;
Feedback | Reflectie |
Is tijdslimiet positief? | dit had ik niet zien aankomen. het idee was dat een tijdslimiet bij de een er wel was en bij de ander niet. dus positief en negatief. diegene die de feedback gaf ervaart een tijdslimiet bij wiskundige of rekenkundige vragen als een extra druk en daardoor als negatief. voor een volgende keer een controle vraag: is het sec wel positief of negatief? |
Plaatjes zelf veranderen? | de plaatjes bij Quizizz zijn random en kunnen niet worden aangepast. had beter toegelicht kunnen worden op poster |
Zelf quiz maken? | de vraag was of er ook een quiz vanuit een dbase kan worden gedownload. hier hebben we inderdaad geen aandacht aan besteed. |
Heel goed de voor en nadelen van beide programma’s. | merci |
Quizizz lijkt me leuker om mee te werken. | ik ben fan van Quiz Maker dus mijn presentatie was neutraal en eerlijk genoeg. |
Verder complete vergelijking. | merci |
Gegeven feedback
Aan Felicia de Jong over Studyflow en Rekenblokken
Algemene uitstraling: vrij druk
Indeling: goed dat er mondelinge toelichting is
Na de uitleg snap ik de splitsing leerling en leraar: die is handig en goed omschreven zodat ik als leraar een goede beslissing kan maken. Vooral dat je ook kan inzien wat de valkuil is voor de leerling (bv de filmpjes).
Didactiek: goed onderbouwd waarom je wat zou moeten kiezen en specifiek op didactisch gebied. Is wel een mooie vondst! Materiaal is duidelijk.
Samenvatting: zou dat nodig zijn geweest denk je? Is eigenlijk herhaling van eerder punten: wellicht had je dan meer ruimte over gehad voor een rustiger vormgeving.
De uitspraak van Quiz Maker: "binnen enkele minuten een quiz online" moest ik even toetsen. De claim klopt: