Videoplaylist
Wat doen we in dit hoofdstuk?
H 3.1 Kwadraten en wortels: In deze eerste paragraaf oefen je met kwadraten en wortels. Als het goed is ken je de eenvoudige kwadraten nog uit het hoofd. We besteden aandacht aan wortels van decimale getallen. Uiteraard speelt de rekenmachine een belangrijke rol.
H 3.2 Rechthoekige driehoek: In deze paragraaf aandacht voor het benoemen van de verschillende zijden in een rechthoekige driehoek. De langste zijde ligt altijd tegenover de rechte hoek. Voor de rechthoekszijden gebruiken we ook de benaming korte zijden.
H 3.3 De stelling van Pythagoras: Bij een rechthoekige driehoek tekenen we vierkanten op alle drie de zijden. We gaan werken met een schema: de zijde die je berekent herken je aan het vraagteken. We berekenen zowel de langste zijde als een van de korte zijden. Als je eraan went om altijd eerst het schema neer te zetten en het daarna in te vullen zal dat zeker goed gaan.
H 3.4 Pythagoras gebruiken: Verschillende problemen uit praktijksituaties die kunnen worden opgelost met de stelling van Pythagoras. Soms zijn hulplijnen nodig.
H 3.5 Lijnstuk berekenen: Dan gaan we in roosters de lengte van een schuin lijnstuk berekenen. Ook hier moet je met hulplijnen eerst een rechthoekige driehoek maken. Tot slot bereken je de diagonalen op de zijvlakken van kubus en balk.