Statistiek lesgeven
Opdracht
Bereid (in duo's) een lesje/presentatie voor aan je medestudenten over het onderwerp dat je in het excel-linkje hebt uitgezocht:
- herhaal de stof kort die in de onderbouw naar voren komt (van het niveau (bijv havo) dat jullie gekozen hebben).
- ga in op didactiek (liefst met ICT), de rol van het schoolboek.
- ga in op (mis)concepten en variabelen van de meetniveaus(indien aanwezig).
- De presentatie moet zo'n 10 minuten duren
- De duo's splitsen we op (dus iedereen moet kunnen presenteren).
Beoordeling
Presentatie aan medestudenten gegeven plus gekregen feedback van medestudenten.
Uitvoering
We hebben een lesje/presentatie gegeven aan onze medestudenten over het onderwerp procenten uit getal & ruimte voor 1 havo/vwo. Hierin hebben de stof kort herhaalt die daarin naar voren komt.
Daarvoor hebben we eerst de theorie laten zien die wordt gepresenteerd in het boek en deze omgezet naar een simpeler en rustiger theorie in de slides die daar op volgen. Dat heeft een drieledig doel:
- het geeft ons als presentator een betere houvast
- het geeft ons de mogelijkheid om alle theorie om te zetten naar groene en rode vierkantjes
- het geeft indirect al aan dat de originele theorie uit het boek wellicht te onrustig is
Vervolgens hebben we we weer alle theorie in 1 slide gezet zoals het in het boek voorkomt. Hiermee bespreken we de didactiek en de rol van het schoolboek. Samen met deze slide en de slides die volgen geven we aan dat de gegeven manier erg complex is:
- voor elke uitbreiding in de theorie wordt er een nieuwe context aangereikt
- visueel is er een overload aan kleuren, plaatjes en tekstsoorten
- er is ook een overload aan voorbeelden en sommetjes met de bedoeling om compleet te zijn
In de slides die volgen hebben we de gehele theorie teruggebracht naar de essentie:
- maar 1 context: groene en rode vierkantjes
- geen overbodige informatie
- geen overbodige plaatjes, kleuren of tekstsoorten
Als laatste zijn we voor de mis concepties ingegaan op de plaatjes die voor verwarring zorgen en het afhaak moment als een leerling een hoeveelheid cijfertjes voor zich ziet.
Als extra geven we nog het advies mee om goed na te denken over wat je gaat vertellen over percentages. Heb je een klas voor je die nog net het concept van "een vol glas is 100% en een half glas is 50%" kan bevatten of heb je leerlingen voor je die het concept van "een verhoudingsgetal staat tot" kan vatten en toepassen. Bij dit laatste hoort hoort een handout.
Feedback
Voor de ontvangen feedback volgen we nu ook weer de 3 stappen met eventuele extra opmerkingen:
voldoende | goed | |
herhaling stof | Stof wordt stap voor stap herhaald met eigen voorbeelden en theorie uit het schoolboek,
Steeds terughalen naar de "blokjes". Geeft duidelijk beeld van de theorie. Wordt herhaald. |
|
didactiek en schoolboek | Wat is er niet. Goed/kan beter in het schoolboek. Onderscheid niveau's
Boek toegelicht. Ict kort toegelicht. Theorie uit boek is veel info op scherm maar het leuke is dat hij dit ook wil aangeven dat het veel cijfers is. Kiss: leuk idee bij het onderwerp. Methode is chaotisch, wordt aangegeven door presentator. |
Geeft voorbeeld: theorie = veel cijfers. Geeft duidelijke voorbeelden over de opgaven (rol boek). |
(mis-) concepten en variabelen meetniveau's | Niet te moeilijk maken. Hoe makkelijkere voorbeelden hoe sneller duidelijk. Meerdere voorbeelden.
Voorbeelden die toevoeging gaven. Goede plaatjes. Toelichting percentages was goed.. Leuk voorbeeld 20% van 400 is 80 en 20 van 400 is 8%. Worden benadrukt: ontstaan door chaotische opbouw, veel varianten, wordt voorkomen door het op een rijtje te zetten.
|
|
opmerkingen | Doel presentatie ligt onduidelijk. | Goede discussies. Duidelijke presentatie. Goed verteld met voorbeelden waar "dingen"fout kunnen gaan in de uitleg.
Mooie presentatie. Super concreet en duidelijke presentatie + handout. Leuk dat je "eigen"methode inzet. Is dat om misconcept te voorkomen? Je zou kunnen vergelijken met moderne wiskunde. |